Stark kritik när Coop bytte kreditkort

Här på Spargrisarna.se så har ju redan ”Snålgrisen” skällt på Coop och deras nya kreditkort, han är absolut inte den enda som är missnöjd.

Under vintern har samtliga kortkunder hos Coop fått meddelande om att kortet skulle bytas ut.

Redan då var det många arga kommentarer på företagets Facebooksida, det skulle bli flera …


Kunder arga på Coop

Kritiken ökar

För att möta kundernas efterfrågan på så kallade Blip-kort och följa den tekniska utvecklingen valde Coop att byta kortleverantör på sina betal- och kreditkort under våren 2019. Detta genom att välja den mycket stora leverantören EnterCard. I och med bytet ändrades vissa avtal kring kortet så som att det tillkom uttagsavgift och att bonusen minskades vid köp hos Coop.

Detta retade en rad kunder som bland annat kommenterade detta på Coops Facebook. Flera reagerade på att den information som skickades ut till kunderna varit väldigt positiv till det nya kortet samtidigt som det istället försämrats på flera punkter. Andra menade på att fördelarna med kortet nu helt försvunnit.

Men även om det skapades viss irritation och kritik mot Coop vid detta tillfälle så var det inget mot vad som kom de första dagarna i mars.

Kritiken exploderade

Kritiken exploderade på nätet
När sedan själva kortbytet genomfördes i början av mars blev det stor ilska hos kunderna då de inte kunde komma fram till kundtjänst. Kritiken på social media näst intill exploderade.

Alla kunder fick under februari ett nytt kort som skulle ersätta det gamla. Det nya kortet skulle börja gälla den första mars vilket innebar att det gamla inte alls längre gick att använda. En del kunder hade missat den informationen och märkte när de skulle handla att kortet inte längre var brukbart och försökte kontakta kundtjänst för att få svar på frågan om vad som hände.

Men att nå kundtjänst under dessa dagar var minst sagt svårt. På Facebook hittas kommentarer av arga kunder som mailat, stått i telefonkö med över 100 personer före sig och kommenterat på Facebook utan att få någon respons.

Svårt att få ut egna pengar

Ytterligare en kritik som framfördes var att saldot från det gamla kortet inte kunde överföras till det nya. Kunder som hade ett plussaldo fick därmed en uttagsavi hemskickad på detta belopp. En smidig lösning tyckte nog Coop – men inte alla kunder.

Aftonbladet intervjuade exempelvis en kvinna som fick en utbetalning på över 5000 kr. Men i den lokala butiken som avin kunde lösas in fanns en spärr som gjorde att utbetalningar max kunde ske på 2000 kr per gång. Dessutom kostade inlösen 40 kr.

Coop hänvisade i detta fall till att man ska gå till banken. Men att gå till en bank och stå i kö där för att få sin egna pengar var knappast något som lugnade ner kritiken.

Hur många som sagt upp sitt kort på grund av detta besvär nämns inte av varken Aftonbladet eller Expressen men flera kommenterar på Facebook att de valt att göra detta på grund av detta strul och de försämrade villkoren.


Bank Norwegian
0Kr/år
  • Bank Norwegian Kreditkort
  • 0,5% allmän bonus
  • 4-10% hos Norwegian Air
  • Bästa kreditkortet
  • på resan
re:member flex
0Kr/år
  • Remember Flex Kreditkort
  • Höga rabatter i över 300 butiker online
  • Bästa kreditkortet
  • för online shopping