Planera och budgetera din ekonomi [920x260px]

Hur betalar man en faktura?

Har du en faktura som du behöver betala men är osäker på hur du ska göra för att betala den? Här visar vi ett par olika vägar. Funderar du över vad som är vad på en faktura (OCR-nummer, PG-Nummer osv) så ska du istället läsa artikeln ”Vad är vad på fakturan?

Internetbanken

De flesta betalar sina fakturor via sin internetbank. Du loggar in på banken med exempelvis BankID eller Säkerhetsdosa och klickar sedan vidare till avdelningen där betalningar sker. Varje faktura ska då registreras med belopp, mottagare (PG-nummer eller BG-nummer) samt OCR-nummer. Signering sker till sist med samma enhet som du använda för att logga in på banken.

”OCR-nummer är en längre sifferkod som står längs ner på fakturan. Genom att du anger den kan mottagaren tydligt spåra exakt vilken faktura som betalningen gäller.”

Internetbankens olika möjligheter

Har du tillgång till internetbank kan du betala din faktura på flera olika sätt. Det går att registrera alla uppgifter på bankens hemsida men även via deras app m.m.

  • App – Fördelen med att betala via appen är att du kan betala fakturor var du än är. En del banker har även OCR-läsare vilket gör att du bara riktar telefonens kamera mot OCR-numret varpå det automatiskt registreras.
  • E-faktura – I detta fall får du fakturan direkt in på din internetbank. Du behöver därmed inte fylla i OCR-nummer, summa eller annat. Det enda du behöver göra är att välja datum som fakturan ska betalas och signera (förfallodagen är valt som standard men du kan välja att betala tidigare). Ett mycket enkelt sätt snabbt att betala alla fakturor. På internetbanken kan registrering ske till de företag som erbjuder E-faktura.

Extra fördel med E-faktura – De flesta företag som har en aviavgift brukar ”bjuda på” denna avgift om du betalar med E-faktura (inte alla så kontrollera detaljerna för respektive företag).

  • Autogiro – Betyder att fakturabeloppet automatiskt dras från ditt konto på förfallodatumet. Används nästan uteslutande till företag dit återkommande betalningar sker, exempelvis hyran, försäkringen osv.
  • Telefonbank – Ring banken och ge dem alla uppgifter för att fakturan ska bli betald. Medför däremot extrakostnad.

FördelDu har hela din ekonomi på ett och samma ställe. Sparkonto och lönekonto finns hos banken och det är även därifrån du betalar dina fakturor. Det skapar tydlig översikt och betalningen sker mycket enkelt via internetbanken.

Nackdel – Det krävs att du har konto hos en bank för att du ska få tillgång till internetbank. Personer under 18 år, eller utan 4 sista siffrorna i personnumret kan därför inte betala via denna väg.

Betala på bank eller i butik

Fakturor kan även betalas via ett bankkontor eller butik som hanterar PG/BG-betalningar. Du har med dig fakturan och betalar direkt över disk med kontanter eller kort.

Fördel – Du kan betala fakturor utan att ha ett bankkonto. Dessutom kan betalning ske anonymt.

Nackdel – En kostnad uppstår (ca 40 kr) per faktura som betalas. Det kan alltså bli rejält dyrt.

Privatgiro – Betalservice via kuvert

Privatgiro innebär att du fyller i uppgifterna från samtliga fakturor på en sammanställningsblankett. Därefter lägger du denna blankett tillsammans med fakturorna i ett specifikt kuvert som skickas in till Privatgirot.

Ansökan om privatgiro genomförs hos din bank. Det är även då som ett valfritt bankkonto kopplas till tjänsten. Det är från detta konto som sedan alla fakturor kommer betalas efter att kuvertet med fakturor och sammanställning skickats in.

Fördelar – Du behöver varken telefon, dator eller internet.

Nackdelar – Tar betydligt längre tid än att betala på internet. Har även vissa avgifter.

Betala med kreditkortet

Via tjänster som Betalo eller Billhopp går det att betala fakturor med kreditkortet. Du registrerar alla fakturor du vill betala i tjänsten (i likhet med hur fakturor registreras på internetbanken) och anmäler vilket av dina kreditkort som ska användas för betalning.

Det finns även tjänster (se ex. Betalkoll) som innebär att du tar kort på alla dina fakturor och skickar in dessa via en app. Banken betalar därefter fakturorna med det kreditkort du kopplat till tjänsten.

En gång i månaden får du sedan en kreditkortsfaktura som är på hela beloppet. Denna faktura kan du däremot inte betala via dessa betaltjänster. Den måste betalas via internetbank, över disk eller privatgiro.

Fördelar – Samla alla fakturor på en enda månadsfaktura (kreditkortsfakturan). Utnyttja kreditkortets räntefria period. Möjlighet att delbetala kreditkortsfakturan.

Nackdelar – En mindre procentuell avgift på fakturabeloppet brukar uppstå om fakturor betalas med kreditkort. Ett fåtal kreditkort har ett avtal med betalningstjänsterna så att avgifterna är lägre eller helt avgiftsfritt. Eftersom det är en procentuell avgift (på de kort som har avgift) så kan kostnaden skena iväg riktigt mycket!

Generellt är det alltså enklast och snabbast att betala via internetbanken. Detta inte minst om du väljer E-faktura. Men det finns också andra vägar för de som av någon anledning inte har tillgång till svenskt bankkonto och internetbank.